Siitä huolematta, että kirkkoja tällä alueella riittää, olemme saaneet olla melkein rauhassa yritykseltä saada meitä joukkoonsa. Melkein siksi, että ihan alussa tänne muuton jälkeen ostarilla meidät yritti joku mies värvätä johonkin kirkkoon jäseneksi. Timo ajautui väittelemään tämän tyypin kanssa heidän ja luterilaisten armo-käsityksen eroista, joten tämä tyyppi luovutti aika nopeasti. Tämän lisäksi meille tulee postissa n. kuukauden välein kirkkomainoksia kahdelta eri kirkolta. Nämä mainokset (niin kuin kaikki mainokset) tulevat nimellä ja osoitteella postin kautta (nimen kohdalla lukee tosin "Resident"), eivät ne muuten meidän lukollisiin postilaatikkoihin pääsisivätkään. Nämä on niin viihdyttäviä, että olen muutaman säästänyt tätä blogia varten, mutta vasta tämä viimeviikkoinen mainos sai lopulta tarttumaan toimeen tämän blogipostauksen kanssa.
Viime viikolla postiluukusta löytyi tälläinen Mad Men-aiheinen kirkkomainos. Tässä mainoksessa logo ja tuo kuva jäljittelee ihan yksi yhteen Mad Men -telkkarisarjaa. Kaikki, jotka ovat katsoneet Mad Meniä tietävät, että 60-luvun mainostoimistomeiningillä ja kirkolla on aika vähän yhtymäkohtia. Siksi tuo mainos oli minun mielestäni aivan tosi räikeä ja niin kovin ristiriitainen. Tosin luulen, että tuon mainoksen tekijä ei ole katsonut Mad Meniä tai olettaa ettei mainoksen kohderyhmä ole. Tuossa Mad Men taitaakin olla kirjaimellisesti hullut miehet, koska tuon saarnasarjan tavoitteena on parantaa "hulluja" ihmissuhteita; parantaa omaa toimintaamme ihmissuhteessa, jotka tekevät meidät hulluiksi.
Aikaisemmin postiluukusta on löytyneet tälläiset mainokset:
![]() |
Identiteettivarkautta ja amerikanrautaa... jepjep |
![]() |
Mainokset tulee postin mukana "nimellä" ja osoitteella (joka peitetty) |
Eipä näistä ihan heti uskoisi kirkon mainoksiksi. Mun suosikki (Mad Menin jälkeen) on tuo Identity Theft eli identiteettivaras. Tuo teksti tuossa on kuin jostain leffan juonesta tai dekkarista. Lisäksi tuo taitto ja ulkonäkö on niin kovin professionaali, että en usko että näitä kukaan ihan kokematon tekee, olisiko asialla kenties ihan oikea mainostoimisto?
![]() |
Juoni kun jossain tv-jännärissä |
Häiritsevää noissa mainoksissa on nuo selkeästi kuvapankista otetut ihmisten naamakuvat. Tietävätköhän kyseiset henkilöt olevansa kirkon mainoksessa? Samat naamat tosiaan toistuvat noissa mainoksissa. Pääpastorikin näyttää kovin nuorelta... Ja tietysti, kuten kaikkialla Amerikassa, voit tehdä kirkkovertailua netissä, koska tältä kirkolta löytyy Yelp-sivut, jossa voi antaa asiakasarvioita...
Näissä mainoksissa myös houkutellaan uusia kävijöitä lahjuksin. Tässä yhdessä annetaan ensikävijälle kirja nimeltään "Unshakable. Standing strong when things go wrong." Kuulostaa aika self-helpiltä. Toisessa annetaan ensikävijöille Starbucks-kahvilan lahjakortti, ihan kiva lahjus.
Eniten ihmettää kuitenkin se, millainen markkinointibudjetti näillä kirkoilla on!? Tuollaisen professionaalin mainosmateriaalin lähettäminen kuukausittain postin kautta pelkästään meidänkin kokoiselle asuntokompleksille (yli 200 asuntoa) ei voi olla halpaa, saati sitten jos lähetetään koko tälle Campbellin alueelle (toinen kirkoista sijaitsee Campbellissä). Veikkaampa että pelkästään näiden vuoden mainosten hinta kattaa suomalaisen pk-yrityksen vuoden koko mainosbudjetin, haha! Olisi kiva tietää millaiset rahat näissä kirkoissa pyörii ja paljon rahaa nämä pyytävät jäseniltään, koska eihän tuo voi vain lahjoitusten turvin pyöriä, vai voiko?
P.S. Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole mollata uskovaisia tai kirkossa käyviä, vain yleisesti ihmetellä tätä(kin) meininkiä täällä...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti