sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Pebble Beach ja Big Sur

Lähdimme lauantaina ulkoiluttamaan uutta autoamme ja päätimme jatkaa matkaa siitä, mihin kahden viikon takainen roadtrippimme Santa Cruziin päättyi. Tällä kertaa ajoimme tietä nro 17 suoraan Santa Cruziin sisämaan kautta, ja siitä jatkoimme tietä nro 1 etelään kohti Monterney'tä, Carmelia sekä Big Suria.

Täällä on tyypillistä se, miten nopeasti maasto ja siten myös ilmasto vaihtuu nopeasti. Ohitimme matkalla hieman korkeammalla olevan alueen, jossa oli niin suuri sumuvaara, että päivisinkin piti lain mukaan ajaa ajovalot päällä (muuten ei tarvitse ennen pimeää). Ohitimme myös aivan valtavia viljelyspeltoja, joissa kasvoi ainakin mansikkaa ja artisokkaa (muita kasveja emme tunnistaneet). Näillä viljelystiloilla oli suoramyyntiä kuluttajille, joten ainakin tuoreiden kasvisten hankkiminen suoraan tiloilta on täällä helppoa. Matkalla näimme myös paljon lehmiä ja heppoja pelloilla ja jopa vuorien rinteillä! Ohitimme myös valtavan Dolen säilyketehtaan, joten eipä enää tarvitse sitäkään miettiä, mistä ananaspurkit tulevat...

Monterey'hin päästyämme päätimme ajaa sen ja Carmelin kaupungin välisen Pebble Beachin alueen 17 mailia pitkää reittiä pitkin. Reitin alussa oli tietulli, mutta vajaan 10 dollarin hinnalla pääsi kyllä katselemaan niin hienoja maisemia, ja sai opaslehtisen, jonka avulla sai nähtävyyksistä enemmän irti. Aloitimme reitin ylängöltä, ja naureskelimme, kun ensimmäisen pysähdyspaikan maisema oli tälläinen:

Voisiko olla enempää suomalainen maisema?

Reitti myös jatkui aika suomalaisissa puisissa maisemissa...
Alueella oli paljon upeita isoja taloja, missä todennäköisesti ei mitään kovin köyhää porukkaa asunut... Alue tunnetaan myös useista golfkentistään, täytyyhän niiden rikkaiden harrastuksetkin olla lähellä ;)

Ylängöltä laskeuduttiin rannalle, jossa pääsi autosta ulos ja käppäilemään rantakivikolla...

Rannalla oli myös mahdollista nähdä mm. hylkeitä ja saukkoja, joista (ehkä) hylkeitä tai niiden päitä näimmekin (nuo mustat pisteet vedessä alemmassa kuvassa, ei ole kiviä, tai sitten kivet liikkuvat ;) )

Reitin jälkeen ajoimme Carmelin kaupungin läpi kohti 1-tietä. Carmel olisi ollut ehdottomasti vierailun arvoinen paikka, mutta ajattelimme joku kerta tulla ihan varta vasten Carmeliin ihan koko viikonlopuksi. Carmelissa oli käynnissä filmi&viinifestarit, joiden takia porukkaa oli paljon liikenteessä ja tiet oli ihan tukossa... Tässä muutama auton kyydistä napattu kuva Carmelista ja sen pikku putiikeista:

Carmelin jälkeen pääsimme takas 1-tielle ja otimme suunnan kohti Big Suria. Reitti kulki rantaa pitkin, ja maisemat oli taas mitä upeimmat! Kuulimme, että näissä maisemissa on kuvattu paljon automainoksia, ja täytyypä sanoa, että ei ole ihmekään! Parasta tuossa 1-tietä pitkin ajelussa on se, että tienpientareella on usein levikkeitä, johon voi pysähtyä ihailemaan maisemia. Vaikka muutamia aika eksoottisia pysähtymisiä näimmekin, niin porukka silti ajeli täällä suht rauhallisesti, ja muutenkin tunnelma oli leppoisampi kuin kotona Piilaaksossa.

Big Surissa meillä oli kohteena näköalaravintola nimeltään Nepenthe, jota Timon työkaveri oli suositellut. Big Surin alueella emme nähneet juuri asutusta tai kyliä, mutta senkin edestä ulkoilualueita sekä näköalaravintoloita.
Näköalaravintolaan piti tietysti parkkipaikalta kiivetä parit portaat, mutta kyllä kannatti, nimittäin tarjolla oli näköalapöytiä (myös ulkona olisi ollut, mutta päätimme ottaa ensimmäisenä vapautuvan joka, yllätys yllätys, oli sisätiloista).

Sisältäkin näki hyvin, mutta lasin toiselta puolelta maisemat olivat seuraavanlaiset:

Että kyllä kelpasi syödä! Ruoka oli edullista, palvelu jälleen kerran erinomaista (saimme mm. väliaikatietoja, kauan ruoassamme vielä kestää) ja taisinpa syödä parhaan kasvishampurilaisen ikinä (kuvan tajusin ottaa vasta puolessa välissä, oli niin nälkä!)
Kotiin ehdimme lähteä noin 45 minuuttia ennen auringonlaskua, joten pääsimme hurjimmilta rantateiltä sisämaahan ennen kuin tuli pimeä, muuten olisi saattanut olla vähän pelottavaa, täällä kun ei ole mm. katulamppuja ollenkaan...

Oli taas loistava reissu ja tuntuu kyllä hienolta se, että on tälläisiä hienoja paikkoja ihan päiväseltään ajettavan matkan päässä. Ensi kerralla pitää sitten ajaa Los Angelesiin asti ;)

1. Huh, pakko laittaa jälleen meriaiheinen kommentti: nuo ranta+merimaisemat on jotain ihan hengästyttävää! T. Maija

1. Hehe, maisemat olivat vielä upeammat, kuin mitä kameralla on mahdollista ikuistaa :) t. Riikka

2. Mullakin kuvia katsellessa vain mielessä kävi että näitä maisemia se Riikka nyt oikeasti katselee! Vau! Laitappas vielä kuvia ihan siitä teidän talosta ja lähiympäristöstä/kotikadusta, niin saa käsityksen mikä sun arkiympäristö on ;)

t. Petra

1. Moi Petra! Pitää laittaa tänne kuvia meidän asunnosta ja sen ympäristöstä. Itse asiassa kuvat on jo otettu, pitää vaan jaksaa laittaa ne tänne :). t.Riikka

3. Voi etta siella on kaunista tahan Teksasiin verrattuna..... *huoh*

1. Hehe, meri ja vuoret on kyllä ihan mahtavia! Mutta kyllähän näihinkin maisemiin toisinaan kyllästyy... ja kyllä mulle vaihteeksi Teksasin maisemat kävisi, toivottavasti pääsee siellä päin käymään joskus! :)