sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Vale, emävale, mainos

Telkkarin seuraamisen myötä on tullut myös tutustuttua paikalliseen tv-mainontaan. Täällä mainostaukoja tulee useammin kuin Suomessa, mutta onneksi ne ovat lyhyempiä kuin Suomessa. Siinä missä Suomessa mainostetaan paljon ruoansulatusjogurtteja ja laksatiivilääkkeitä (mitä se kertoo meistä suomalaisista?) täällä suurin osa mainoksista keskittyy autoihin, tabletteihin ja kännyköihin, puhelin- ja kaapelitv-liittymiin, lääkkeisiin ja mikä kummallisinta, patjoihin. (Patjoilla on täällä ilmeisesti erittäin suuret markkinat, onhan tietysti jenkkisänky käsite ihan Suomessakin.)

Hämmentävin piirre mainostamisessa on se, että suuri osa mainoksista on ns. vastamainoksia, eli niissä mainostetaan tuotetta vertaamalla sitä toiseen vastaavaan tuotteeseen. Tämä ei tietysti Suomessakaan ole harvinaista, mutta se mihin Suomessa viitataan esimerkiksi sanalla "markkinajohtaja" on täällä korvattu varsinaisella tuotemerkillä. Ihan suoraan siis sanotaan, että tämä Windows-tabletti on parempi kuin iPad, koska... tai Audi on parempi kuin Lexus, koska... Usein nämä perustelut viittaavat johonkin markkinointitutkimukseen, jonka puolueettomuudesta ei tietystikään ole mitään varmuutta. Tai johonkin käytettävyysominaisuuteen tai hintaan, mikä sitten onkin jo relevantimpi peruste. Mutta koska kilpailu on kovaa, on varmasti tälläinen kova mainonta tarpeen. Ja näin joulun tullen onkin ollut erityisen mielenkiintoista seurata tätä mainosten kehittymistä, mikä elektroniikkavalmistaja mainostaa myyvänsä parasta ja halvimmalla. (Tällä hetkellä vaikuttaisi, että Windowsin tabletteja mainostetaan kovimmin ja vieläpä Katy Perryn hitillä höystettyinä. Toimii, koska aina kun ko. biisin kuulee radiosta, tulee mieleen ne Windows-tabletit).

Koska netistä löytyy näitä mainoksia, ajattelin laittaa tähän muutamat videot, voitte itse päättää, mitä mieltä olette:
Tässä nainen päättää vaihtaa särkylääkkeensä toiseen päivän ajaksi, mutta kuten arvata saattaa, eihän se toinen merkki toimikaan fyysisesti raskaan työpäivän aikana ja nainen päättää haluta vanhan särkylääkkeensä takaisin.  Molemmat lääkkeet mainitaan nimeltä tai ainakin lukevat lopussa. Tästä mainoksesta on useita versioita, jossa eri ikäiset ja eri sukupuolta edustavat henkilöt kertovat kuinka heidän päivänsä helpottuu juuri kyseisellä särkylääkemerkillä, jolloin jokainen voi samaistua mainoksen henkilöön ja napata seuraavalla ruokakauppareissulla (kyllä, reseptivapaita lääkkeitä myydään ihan ruokakaupoissa) kyseisen lääkkeen mukaansa.

Lääkemainokset, ja nimenomaan reseptilääkemainokset, ovat täällä tosiaan yksi suurimmista mainosryhmistä. Suomessa en muista nähneeni tv-mainoksia reseptilääkkeistä, joten sen suhteen en voi vertailla. Täällä nimittäin lainsäädäntö vaatii, että mainoksen aikana kerrotaan kaikki lääkkeen haittavaikutukset, vain viittaus niihin ei riitä. Näin ollen lääkemainokset ovat kestoltaan pisimpiä, ja henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan myös niitä huvittavimpia. Sillä amerikkalaiseen tyyliin niissä on aina joku nyyhkytarina siitä, miten elämä on parantunut kyseisen lääkkeen myötä. Toki näin varmasti onkin, mutta siinä vaiheessa kun kuulet sen pahimman haittavaikutuksen tyyliin "harvoissa tapauksissa voi aiheuttaa sydänkohtauksen ja kuoleman" minä ainakin mietin, olisiko tuo teksti kannattanut vain jättää sinne lääkkeen mukana tulevaan selosteeseen, kun antaa sen kuulua tv-mainoksessa, jossa se jää (ainakin minulle) päällimmäisenä mieleen. Ja myös lääkemainoksissa harrastetaan vertailua lääkkeiden välillä, mutta astetta rankempaan tyyliin "aiheuttanut vähemmän veritulppia viime vuonna kuin lääke X". En sitten tiedä, kuinka valmiutuneita potilaat ovat ehdottelemaan lääkäreilleen lääkkeen vaihtoa, mutta todennäköisesti tälläinen tv-mainonta on kannattavaa.
Tämä esimerkki kuvaa juuri tälläisen yhden nyyhkytarinan. Naisen ei tarvitse enää hävetä psoriastaan kampaajalla, kun hän on aloittanut Humira-lääkkeen käytön. Kivan visuaalisesti nuo "proriasis-ihottumatkin" häviävät ajan kuluessa. Minulla jäi taas mieleen lähinnä miesääni ja haittavaikutukset...

Eräs ilmiö mainoksissa on myös varsinaiset parodiaversiot toisista mainoksista. Katsokaas tätä paria, alkuperäistä mainosta sekä kilpailijan tekemää parodiaversiota siitä:
Alkuperäisessä mainoksessa kerrotaan, miten kätevä operaattori AT&T:n tarjoama langaton vastaanotin on esimerkiksi ulkona telkkarin katsomiseen, parodiaversiossa kilpailijan Comcastin asiakkaiden luona tulee käymään AT&T:n edustaja näyttämään, miten "kätevä" tälläinen langaton vastaanotin on. 

Tämä mainospari saa jo miettimään, millainen verinen taisto asiakkaista kyseisten operaattorein välillä on, kun näin räikeästi mustamaalataan kilpailijaa. Mutta koska se on täällä sallittua, niin miksikäs ei.

Vaikka mainostauoista emme ole täälläkään oppineet pitämään, on tämä taas yksi amerikkalainen ilmiö, jota ei voi kun ihmetellä.. ja pitää viihdyttävänä.

4 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoisia havaintoja taas!

    Voi jessus, tuo Aleven mainos! Tuo tarinan nainen sitten ilmeisesti popsii särkkäreitä joka päivä. Aika pelottava lähtökohta, että esitetään normaalina se, että on käytettävä särkylääkkeitä selvitäkseen normityöpäivästä. Että niitä voi popsia samaan tapaan kuin jotain vitamiineja. Mutta ihan sama meininki Suomessa, kun on täälläkin pyörinyt niitä Aspirin-mainoksia, missä tyypit jonkun normiurheilutreenin jälkeen vetää särkkäriä pukuhuoneessa, ja esim. työpaikkalääkäreiden vakio-ohjeistus kaikkeen taitaa olla se "3 päivää saikkua ja Buranaa".

    Jotenkin ihan hämmentävää, miten selvästi ja vahvasti siellä arjessa paistaa läpi se, mikä sitä yhteiskuntaa pyörittää (vapaa markkinatalous ja kilpailu), ketkä siellä on oikeasti vallassa (lääkefirmat, elintarviketeollisuus jne. joka lobbaavat haluamansa lait ja säädökset läpi vaikka väkisin, esim. särkylääkkeiden valvomaton myynti vähittäiskaupassa) ja miten läpitunkevaa tuo on tavallisen ihmisen arkeen. Kyllä tuon "sodan", jossa yritykset tavoittelevat omaa etuaan todella agressiivisin keinoin, keskellä tavallinen kuluttaja on varmasti aika vietävissä ja manipuloitavissa, kun tuo markkinointiviestintä on noin päälletunkevaa.

    No mutta sama meininki se taitaa olla Euroopassa. Omassa arjessa on vain niin turtunut siihen, että sitä ei välttämättä tunnistakaan niin helposti. Täällä se kuluttajan manipulointi ei ehkä ole ihan niin näkyvää ja peittelemätöntä, kun eurooppalaiset ehkä hermostuisivat liiasta päällekäymisestä (?), mutta musta tuntuu, että on Suomessakin entistä vaikeampaa tehdä valveutuneita kulutuspäätöksiä. Varsinkin, kun valintoja rajaa aika vahvasti tuo K- ja S-ryhmien ylivalta.

    Tämmöistä tuli mieleen :) Kiitos taas ajatuksia herättävästä postauksesta! Näitä on jännittävä lukea!

    - Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, täällä nuo särkylääkemainokset lähtee siitä olettamuksesta, että tarvitset särkylääkkeitä selvitäksesi arjesta. Muistan kyllä Suomesta tuon aspiriini-mainoksen ja kummastelin siellä sitä. Täällä mainostetaan eniten aspiriinia sydän- ja verisuonitautien ehkäisijänä, erästäkin käsikauppavalmistetta kehoitetaan popsimaan päivittäin, jos on taipumusta ko. tauteihin, ja toinen valmiste mainostaa vieläkin kyseenalaisemmin teemalla: saat tietää, että sinulla on enää elinaikaa 2 päivää, mitä tekisit... ja tämän tietenkin voi välttää popsimalla ko. valmistetta. Hämmentävää.

      Ja tuo tuotesijoittelu ohjelmissa on kanssa niin shokeeraavaa. Siinä missä Suomessa on alkanut ohjelmien alussa olemaan mainintoja "ohjelma sisältää tuotesijoittelua", täällä ohjelmat on pelkkää tuotesijoittelua. Eräänkin visailuohjelman lavasteet vaihtuvat viikoittain sponsorin mukaan. Ohjelmassa puhutaan tosin teemaviikoista, mutta kun kaikki mainokset ja palkinnot ovat kyseiseltä sponsorilta, niin aika läpinäkyväähän se on. Just viime viikolla sponsorina oli Disney Cruises ja meininki oli sen mukaista, oli Disney-hahmoja lavalla, palkinnot näitä risteilyjä, jopa tehtävät liittyivät risteilyihin! Lopputekstien aikana vilahtaa teksti, että palkinnot on saatu kyseiseltä firmalta, muuta mainintaa asiasta ei ole. Luulen, että siinä missä eurooppalaista ärsyttää just toi läpinäkyvä mainostyrkyttäminen, jenkit näkee tässä vaan sen viihdearvon, eikä niitä häiritse mainostaminen samalla lailla.

      Onneksi täällä on kuitenkin niin paljon eri kauppaketjuja ja tuotteita valmistavia yrityksiä, että on valinnanvaraa. Tietysti jos asiaa lähtisi penkomaan enemmän, saattaisi tulla yllätyksiä siitä, miten ketjut ja tuotteet ovat linkittäytyneet yhteen. Pitääkin tehdä oma blogipostaus maitopurkkien kyljestä löytyvästä hämmentävästä lauseesta liittyen kasvuhormonien käyttöön, se kertoo minusta aika hyvin siitä miten FDA saattaa olla korruptoitunut palvelemaan isoja elintarvikeyrityksiä, jotka ei välttämättä piittaa eläinten hyvinvoinnista.

      Kiitos kommentista, erittäin hyvää pohdintaa! t.Riikka

      Poista
    2. Pakko vielä linkittää sulle tälläinen hyvä kirjoitus joka tuli juuri vastaan uutisia lukiessa: http://www.huffingtonpost.com/2013/12/18/nuvaring-blood-clots_n_4461429.html
      t. Riikka

      Poista
    3. Täytyypä lukaista tuo!

      Tuotesijoittelusta tuli mieleen: oliskohan se ollu joku Maajussille morsian tms. jossa oli aivan superkökköä tuotesijoittelua. Sponsorina toimi XZ ja randomisti keskellä ohjelmaa oli useita minuutteja kestäviä pätkiä, jossa kuvattiin, kun joku ohjelman hahmoista oli suihkussa ja pesi hiuksia... Se oli ihan superkökköä, ehkä ne siellä jenkeissä osaa sen smoothimmin! :D

      Poista